Tarım ve iletişimin önemi

Krizler iletişimin önemini öğretti”

Yaşar Üniversitesi İletişim Fakültesi ve Tarım Bilimleri ve Teknolojileri Fakültesi Ortak Etkinliği ‘Tarım ve İletişim’ başlığıyla gerçekleştirildi. Etkinlikte, Yaşar Üniversitesi Tarım Bilimleri ve Teknolojileri Fakültesi Dekanı Prof. Dr. İsmail Türkan küresel iklim değişikliğinin tarıma etkisini,  Webagron Kurucu Ortağı Özhan Türk tarımda iletişim ve kariyer olanaklarını, ADAMA Türkiye Ülke Satış Müdürü Gökçe Kadıgil tarımda pazarlama ve satışta kariyer olanaklarını, Pınar Et Pazarlama Müdürü Dr. Fevzi Gökaliler, tarımsal ürünlerde kooperatifleşme ve markalaşmayı anlattı.

Açılış konuşmasını yapan İletişim Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Sevda Alankuş, çoklu krizler çağında yaşadığımızı belirterek, “Çok yakın çevremizde savaşlar var. Bunların birçoğunun ya nedeni ya da sonucu aslında tarımda yaşanan kriz. Dolayısıyla bunların hepsi birbirine çok ilişkili. Bu çoklu krizler bize iletişimin önemini öğretti” dedi. Tarım ve iletişim başlığı altında, iletişim fakültesi için yeni bir yol haritası çizmeye başladıklarını belirten Prof. Dr. Sevda Alankuş, “Umarım bunun arkası gelecek. Çünkü çoklu krizler çağında yaşıyoruz. Çok yakın çevremizde savaşlar var. Bunların birçoğunun ya nedeni ya da sonucu aslında tarımda yaşanan kriz. Dolayısıyla bunların hepsi birbirine çok ilişkili. Bu çoklu krizler bize iletişimin önemini öğretti. İletişim alanı bundan böyle, bize fakültemizin sınırları için de kalmayacak. Bütün fakültelerin, bütün eğitim müfredatlarının bir parçası haline gelecek. Adı afet iletişimi, kriz iletişimi, tarım iletişimi olabilir. Bu anlamda öncülük yaptığımızı düşünüyorum. Kuşkusuz başka iletişim fakültelerinde de böyle çalışmalar var. Sağlık, çevre, kriz iletişimi gibi ama tarım iletişimi yolunda biz yavaş yavaş ilerlemeye başlıyoruz” diye konuştu.

Prof. Dr. Sevda Alankuş

DÜNYADAKİ YEŞİL ALANLARIN YÜZDE 50’Sİ TARIM İÇİN KULLANILIYOR

 Dünyada üç tane temel küresel sorun olduğunu dile getiren Yaşar Üniversitesi Tarım Bilimleri ve Teknolojileri Fakültesi Dekanı Prof. Dr. İsmail Türkan, “Biri küresel iklim değişimi, diğeri beslenme, bir diğeri de enerji. Bunlar arasında, beslenme insanlığın olmazsa olmazı. Yani insan türünün için ve diğer canlıların için öncelik beslenmeleri. Beslenmeden sonra üreme. Hatta bu ikisi dünyayı da bu hale getirdi. Özellikle gelişmiş ülkelerde inanılmaz bir tüketim var. Besinin fazlası tüketiliyor ve tüketilemeyenler global olarak yüzde 18’i çöplere gidiyor. Gelişmekte olan ya da az gelişmiş ülkeler de bol miktarda ürüyorlar. Dolayısıyla bugün karşılaştığımız global sorunlarla boğuşuyoruz. Önümüzdeki 35 yıl içerisinde dünya tarihinde ürettiğimiz kadar besinin yüzde 75’ini üretmek zorundayız. Bu müthiş bir zorluk, müthiş bir meydan okuma. Bilim çözecek. Bu 35 yıl içerisinde yaklaşık 10 milyar insanı besleyebilmenin yolu bitkisel üretimi arttırmaktan geçiyor. Yani bitkisel üretimi artmazsa hayvansal üretimi de artmaz, insanları direkt ve veya dolaylı olarak da beslenemez” dedi.

Prof. Dr. İsmail Türkan

Dünyadaki yeşil alanların ya da bitkilerin yetiştiği yerlerin yüzde 50’sini tarım için kullanıldığını aktaran Prof. Dr. Türkan, “Her geçen gün yeni orman alanları tarıma dönüşüyor. Bu çok tehlikeli, bu küresel iklim değişiminin ana nedenlerinden bir tanesi. Çünkü 100 milyonlarca yıl önce havadan alınmış, toprağın altında kalmış karbonu her gün dışarıya salıyoruz. Bu çok tehlikeli. Bunun bitkiler tarafından kütle haline getirilmesi gerekiyor” şeklinde konuştu.

TARIMDA YÜZ YÜZE İLETİŞİM ÖNEMLİ

Tarımsal içerik platformu Webagron’un Kurucu Ortağı Özhan Türk, şunları söyledi:

“Tarımdaki iletişimin büyük bir kısmı yüz yüze gerçekleşiyor. İlk etkinliğimiz, pandemide çiftçiler ile mühendisleri buluşturmak olmuştu. 110 ziraat mühendisini topladık. Bir görüntülü konuşma uygulaması üzerinden çiftçilerin sorunlarını mühendislere sormasını sağladık. Birçok iletişim ve sosyal medya kanalını kullanıyoruz, sitemiz ayda 250 bin ziyaret alıyor.”

Özhan Türk

TARIM VE TEKNOLOJİ

Adama Turkey’in Ülke Satış Müdürü Gökçe Kadıgil ise tarım ilaçlama sistemlerinden bahsederek “Günümüzde artık makineyle yapılan hasatlar var. Tarımsal alanların ilaçlanmasında artık dronlar kullanılıyor. Hava koşulları ne olursa olsun, havadan müdahale ile ilgili mahsulün ilaçlanması sağlanıyor” dedi.

Gökçe Kadıgil

KOOPERATİFLER MARKALAŞMAYA ODAKLANMALI

 Son 20 yılda dünyadaki tarımsal emtia ticaretinin yüzde 40 azaldığını aktaran Pınar Et Pazarlama Müdürü Dr. Fevzi Gökaliler, “Son 10 yılda Türkiye’de üretilen tarımsal emtia miktarı yüzde 15 azaldı. Dünyadaki tarımsal emtia ticaretinin azalmasında ana faktör ülkelerin kendi kendine yetebilecek üretim politikasına geçme isteği. İkinci sırada net ihracatçı olabilecek gücü olan ülkelerin nüfuslarını doyurma motivasyonlarını birinci sıraya alması. Dünyada geldiğimiz noktada bence başka bir tarım mümkün” şeklinde konuştu.

Dr. Fevzi Gökaliler

Dünyada büyük gıda markalarının kooperatif olduğunu söyleyen Dr. Gökaliler, “Küçük ölçekli ama işini iyi yapan, küçük çiftçilerin oluşturduğu kooperatifler. Ülkemizde örnekleri var; Tire Süt Kooperatifi, Foça Süt Kooperatifi, Çukurova Pamuk Kooperatifi ve Torku bunlardan. Dünyadaki yapısı çok daha büyük. Dünyadaki yapısı organize bir markalaşmada başarılı olduklarından ileri geliyor. Markalaşmayı profesyonel bakış açısıyla elde aldılar. Ülkemizde çok iyi tarımsal üreten kooperatiflerin büyük ulusal markalar ayarına gelip markalaşması tamamlanmadığı takdirde o iyi üretimler evlerimize daha yüksek karlılık yapısıyla giremeyecek. Dünyadaki kooperatifleşmenin hepimize faydası olduğu aşikar. Kooperatifleşme, kısıtlı kaynaklara erişim, değerli ürünler hale getirme, sürdürülebilir üretim perspektifiyle yapma ve dünyanın kaynaklarını etkin kullanmak için vazgeçilmez” diye konuştu.