Yaşar Üniversitesi belediyelerin sosyal medya kullanımlarını araştırdı

 

Belediyelerin sosyal medya karnesi zayıf

Ankara Büyükşehir Belediyesi, İzmir, İstanbul, Bursa ve Adana’yı geride bıraktı

Mart 2014’te gerçekleştirilecek yerel seçimler öncesi Türkiye’nin 5 büyükşehir belediyesi ile ilçelerinin sosyal medya platformlarını kullanım performansı incelendi.

Yaşar Üniversitesi  tarafından gerçekleştirilen araştırmada İstanbul’un Kadıköy, Bağcılar ve Ümraniye belediyelerinin 5 büyükşehir belediyesini açık ara geride bırakarak Türkiye’nin sosyal medyayı en etkin biçimde kullanan belediyeleri olduğu tespit edildi. Araştırmada Türkiye genelinde belediyelere sanal ortamda ulaşmak isteyen vatandaşların ise pek çoğunun şikayetlerine cevap alamadıkları ortaya çıktı.

EN BAŞARILI ANKARA, EN DUYARSIZ BURSA

Yaşar Üniversitesi İletişim Fakültesi Halkla İlişkiler ve Reklamcılık Bölümü Araştırma Görevlisi Cudi Kaan Okmeydan,  İstanbul, Ankara, İzmir, Adana ve Bursa büyükşehir belediyelerinin yanı sıra bu belediyelere bağlı ilçe belediyelerinin sosyal medya karnesini inceledi. Belediyelerin geçtiğimiz Ağustos ve Eylül ayına ait Facebook, Twitter ve Youtube hesaplarını inceleyen Okmeydan, vatandaşlardan gelen soru, talep, şikayet ve önerilerin Ankara Büyükşehir Belediyesi’nin resmi sosyal medya hesaplarında yüzde 70 oranında cevaplandırıldığını belirtirken, Bursa Belediyesi’nde bu oranın yalnızca yüzde 1’de kalmasına dikkat çekti.

DİYALOG ÇOK ÖNEMLİ

Vatandaşlarla karşılıklı iletişimde en aktif ve en başarılı olan belediyenin Ankara Büyükşehir Belediyesi olduğunu ifade eden Yaşarlı akademisyen sosyal medya platformları üzerinden vatandaşlarla diyalog halinde olan belediyelerin yerel seçimlerde avantaj yakalayacağını savundu. Okmeydan, “Günümüzde büyükşehir ve ilçe belediyelerinin hemen hemen hepsinin sosyal medya platformlarında bir veya daha fazla resmi hesaba sahip oldukları görülmektedir. Ancak söz konusu platformlar sadece birer duyuru panosu mantığı ile kullanmaktadır. Fakat sosyal medya duyuru aracı olmanın çok daha ötesindedir. Ne yazık ki bu platformları amacına uygun bir biçimde kullanabilen yerel yönetimlerimiz sayılıdır. Sosyal medya platformları üzerinden vatandaşları daha çok iletişim kurmaya teşvik eden ve diyalog ortamı oluşturabilen belediyeler yerel seçimlerde de sürdürdükleri bu iletişim faaliyetlerinin karşılığını mutlaka alacaklardır” dedi.

Cudi Kaan Okmeydan-Yaşar Üniversitesi İletişim Fakültesi Halkla İlişkiler ve Reklamcılık Bölümü Araştırma Görevlisi
Cudi Kaan Okmeydan-Yaşar Üniversitesi İletişim Fakültesi Halkla İlişkiler ve Reklamcılık Bölümü Araştırma Görevlisi

KADIKÖY, ÜMRANİYE, BAĞCILAR  ÖRNEK OLDU…

Kadıköy, Bağcılar ve Ümraniye belediyelerinin sosyal medya platformunu kullanım şeklinin Türkiye’deki yerel yönetimlere örnek olması gerektiğini belirten akademisyen şunları söyledi: “Bu 3 yerel belediye düzenli olarak Facebook ve Twitter’daki resmi hesapları üzerinden takipçileriyle diyalog içinde kalmayı başarmıştır. Ayrıca vatandaşların bu belediyelerin hem Facebook hem de Twitter hesaplarında paylaştıkları öneri, şikayet ve sorularının neredeyse tamamını kısa sürede yanıtlandığı; takipçileri ile de belediye arasında sürekli olarak bir diyalog ortamının var olduğu görülmektedir. Bu açıdan bakıldığında söz konusu ilçe belediyeleri Türkiye’deki yerel yönetimlere örnek olabilecek niteliktedir.”

SOSYALMEDYA1

 BELEDİYELERİN SOSYAL MEDYA KARNESİ:

İSTANBUL

-İstanbul Büyükşehir Belediyesi, Facebook, Twitter, Flickr, Youtube olmak üzere dört farklı sosyal medya platformuna ve İBB Tube adında kendine ait video sitesine sahip. İstanbul Büyükşehir Belediyesi Twitter hesabı dışında vatandaşlar ile karşılıklı iletişim kurmayı başaramamış. Ancak vatandaşların Twitter üzerinden ilettikleri öneri, şikayet ve eleştirilerin bu platform üzerinden çoğunlukla yanıtlandığı görülme. Vatandaşların eleştiri, şikayet, öneri, soru ve desteklerinin yanıtlanma oranı yüzde 46.76.

ANKARA

-Ankara Büyükşehir Belediyesi Facebook ve Twitter olmak üzere iki farklı sosyal medya platformunda resmi hesaba sahip. Ancak belediyenin Facebook hesabını etkin bir biçimde kullanmadığı görülmekte. Buna karşın belediyenin Twitter hesabını daha etkin biçimde kullandığı ve bu hesap üzerinden vatandaşlarla karşılıklı iletişim içinde olduğu görülmekte. Vatandaşların öneri, şikayet  ve eleştirileri Belediye’nin Twitter hesabı üzerinden büyük ölçüde yanıtlanmakta. Vatandaşların eleştiri, şikayet, öneri, soru ve desteklerinin yanıtlanma oranı yüzde 70.17

ADANA

-Adana Büyükşehir Belediyesi sadece Twitter’da  bir resmi hesaba sahip. Ancak söz konusu hesapta vatandaşlar ile belediye arasında yine karşılıklı iletişim ortamının yeteri kadar oluşturulamadığı gözlemlenmekte. Vatandaşların eleştiri, şikayet, öneri, soru ve desteklerinin yanıtlanma oranı yüzde 41

İZMİR

-İzmir Büyükşehir Belediyesi ise Facebook’da bir resmi hesaba sahip. Belediye bu hesap üzerinden vatandaşların yönelttiği soru ve şikayetleri çoğunlukla yanıtlamakta. Ancak hesap üzerinde belediye ile vatandaşlar arasında yeteri kadar karşılıklı iletişim ortamının varlığından söz edilememekte. Vatandaşların eleştiri, şikayet, öneri, soru ve desteklerinin yanıtlanma oranı yüzde 17

BURSA

-Bursa Büyükşehir Belediyesi, Facebook, Twitter, Youtube olmak üzere üç farklı sosyal medya platformunda resmi hesaba sahip. Belediye; ayrıca Bursa Büyükşehir TV adında kendine ait bir video sitesine sahip. Ancak Belediye’nin sahip olduğu sosyal medya platformlarından vatandaşları ile yeteri kadar karşılıklı iletişim ortamı oluşturamadığı görülmekte. Vatandaşların eleştiri, şikayet, öneri, soru ve desteklerinin yanıtlanma oranı yüzde yalnızca yüzde 1