Otizmli çocuklar daha iyi eğitim alsın diye…A PROMISING DEVELOPMENT FOR CHILDREN WITH AUTISM

Yaşar Üniversitesi öğrencileri otizmli çocuklar için sanal gerçeklik oyunu ve EEG cihazıyla dikkat sürelerini ölçen bir projeleriyle 2 ödül kazandı.

Yaşar Üniversitesi Bilgisayar Mühendisliği ve Psikoloji bölümleri öğrencilerinin, otizmli çocukların öğrenimdeki en büyük problemleri olan dikkat dağınıklığına çözüme katkı için geliştirdikleri proje, Ege Bölgesindeki üniversitelerden bilgisayar ve yazılım mühendisliği bölümü 4. sınıf öğrencilerinin katıldığı “Genç Beyinler Yeni Fikirler Proje Fikir Yarışması”nda iki birincilik kazandı. Otizmli çocuklara özel geliştirilen EEG başlığıyla entegre çalışan sanal gerçeklik oyunu sayesinde, maksimum odaklanma süreleri ölçülüp aldıkları eğitimin verimliliğinin artması hedefleniyor.

Ege Bölgesindeki 10 üniversite, Türkiye Bilişim Derneği İzmir Şubesi, İzmir Büyükşehir Belediyesi, Bilgisayar Mühendisleri Odası, teknoparklar, teknoloji transfer ofisleri, İzmir Ticaret Odası Bilişim Komitesi, STK’lar ve sektördeki firmaların katkılarıyla düzenlenen Genç Beyinler Yeni Fikirler Proje Pazarı ve Bitirme Projeleri Sergisi önceki hafta yapıldı. 6.’sı yapılan etkinlikte 270 bitirme projesi sergilendi. Etkinliğin fikir yarışması bölümünde de farklı kategorilerde bin 500 öğrenci ve yaklaşık 100 danışman akademisyen katıldı. Yaşar Üniversitesi Bilgisayar Mühendisliği ve Psikoloji bölümleri öğrencileri Can Yıldız, Mehmet Cengiz, Didem Ergül, Ateş Gül Ergun ve Melda Taçyıldız’ın “Otizmli çocukların EEG başlık ve oyunlar vasıtasıyla dikkatinin ölçülmesi” projesiyle, Sağlık ve Yaşam kategorisinde birinci olurken Bilgisayar Mühendisleri Odası Toplum için Mühendislik Kategorisi Özel Ödülünü de kazandı.

Fotoğraftakiler:
(Soldan : Can Yıldız – Ateş Gül Ergun – Didem Ergül – Melda Taçyıldız-Mehmet Cengiz)

KUZENİ UMUT İÇİN KONUŞAN KARTLI OYUNCAK TASARLAMIŞTI

Geçtiğimiz yıl otizmli kuzeni Umut’un konuşmasına yardımcı olması için sevdiği oyuncakları kullanarak konuşan kartlarla öğrenmesine yardımcı olacak bir sistem geliştiren Can Yıldız, bu fikrini daha mezun olmadan Yaşar Üniversitesi Kuluçka Merkezi Minerva’da iş fikrine dönüştürdü. Otizmli çocukların eğitimine destek olacak yeni projeler geliştirmek isteyen Can Yıldız, oyunlar üzerine çalışan sınıf arkadaşı Mehmet Cengiz ve Psikoloji Bölümü öğrencileri Didem Ergül, Ateş Gül Ergun ve Melda Taçyıldız ile birlikte çalışmaya başladı.

EĞİTİM ONLAR İÇİN ÇOK ÖNEMLİ

İki ödül kazanan, Bilgisayar Mühendisliği Bölümü Yrd. Doç. Dr. Hüseyin Hışıl ile Psikoloji Bölümü Öğretim Üyesi Filiz Gözenman’ın danışmanlığında yürüttükleri projelerini anlatan Can Yıldız, “Otizmli bireyleri topluma kazandırmanın tek yolu, eğitim almaları. Otizmli çocuklarda eğitimin ne kadar önemli olduğunu kuzenim nedeniyle yakından bildiğim için, eğitim sürecini daha verimli hale nasıl getirebiliriz diyerek yola çıktım. Otizmli çocukların en büyük problemlerinden birisi dikkat problemi yaşamaları ve bunun da öğrenme güçlüğü çekmelerine neden olması. Eğitimler genellikle otizmli çocuğun göz teması kurması ve dikkat süresinin arttırılma çalışmaları ile başlıyor. Yaptığımız araştırmalara göre, dikkat süresi artırma eğitimi alan çocukların dikkat gelişimi, öğretmeni tarafından gözleme dayalı yapılıyor. Çeşitli testler uygulansa da yaygınlaşmış bir bilimsel ölçüt yok. Ölçüm işlemini bilimsel bir şekilde gerçekleştirebilmek için böyle bir projeyi hayata geçirmek için Psikoloji Bölümünden bu konularda çalışan gönüllü ekip arkadaşları buldum. Birlikte birçok eğitim merkezine gidip geliştireceğimiz oyun için fikirler aldık. Dikkat dağınıklığı yaşayan otizmli çocukların maksimum odaklanma sürelerini, EEG cihazı kullanıp beyin dalgaları ve sanal gerçeklik teknolojisiyle hazırladığımız oyun aracılığı ile ölçümlemek istedik” dedi.

OTİZMLİLERE ÖZEL OYUN

Hazırladıkları oyunun, çocuğun dikkatini çekecek renk, ses ve nesnelerden oluştuğunu belirten Yıldız, “Çocuğun, oyun sırasında hangi nesneye ne kadar süre baktığı ve o anda beyin dalgalarından odaklanmasının ne seviyede olduğu gözlemlenebiliyor. Bu test sonuçları, uzmanlar tarafından yorumlanarak çocuğun maksimum odaklanma süresi ve hangi nesnelerin dikkatini çektiği anlaşılacak. Düzenli aralıklarla yapılacak bu testler sonucunda otizmli bir bireyin dikkat süresindeki değişimlerin istatistiği de çıkartılmış olacak. Çocuğa özel tutulan istatistikler, aldığı eğitimin verimliliğini ve ondaki etkilerini de öğretmenine gösterecek, eğitim içeriğini, çocuğa uygunluğunu belirlemede yardımcı olacak” diye konuştu.

Otizmli çocukların, inek, araç, tren, tünel ve hareket eden uyaranlara daha çok dikkat ettikleri yönünde veriler bulunduğunu anlatan Yıldız, “Ancak literatürde otizmli çocukların renk tercihlerine ilişkin genel bir bilgi yok. Oyunu tasarlarken biraz da otizmli çocukların sağ, sol ve ön bakışlarında tercih ettikleri uyarıcıları saptamak ve literatüre katkı sağlamak amacındaydık. Oyunda bu işlem, bazen iki farklı renkte objeyi aynı anda verip çocuğun hangisine daha uzun baktığına dayanmakta, bazense duran ve hareket eden aynı iki uyarıcı arasındaki dikkat farkını gözlemlemekte. Oyunun dizaynından sonraki evrede ise EEG algılayıcı ve VR gözlükleri kullanarak veri topladık” diyerek kullandıkları yöntemleri anlattı.

Can Yıldız, projenin patent başvurusunu yaptıklarını, otizmli çocuklara özel ilk sanal gerçeklik oyununu yapmanın, EEG cihazıyla dikkat sürelerini ölçen bir projeyi gerçekleştirmenin ve iki ödül kazanmanın mutluluğunu yaşadıklarını ifade ederek gelecekte de otizmli çocuklar için çalışmaya devam edeceklerini söyledi.

 Students from Yaşar University’s departments of Computer Engineering and Psychology developed a project to help relieve distractibility in children with autism, which is a major learning difficulty for children with autism. Among many other projects also developed by computer and software engineering students from Aegean region-based universities, the project of Yaşar’s students was awarded first place prize in two different categories at the “Young Brains New Ideas Project and Idea Competition.” The project is aimed at boosting the efficiency of education for children with autism. As part of the project, it is intended to measure maximum attention spans with the help of a virtual reality game that runs with an integrated EEG cap developed specially for children with autism.

Having developed a system that can vocalize the words written on cards by making use of his autistic cousin Umut’s favorite toys to help him speak last year, Can Yıldız started a business out of this idea at Yaşar University’s Incubation Center Minerva while still studying at university. Willing to develop more projects to support children with autism, Can Yıldız started to work in collaboration with Didem Ergül, Ateş Gül Ergun and Melda Taçyıldız, who are all students from the Department of Psychology, as well as with his classmate Mehmet Cengiz. 

EDUCATION VERY IMPORTANT TO THEM

   “One of the biggest problems that children with autism suffer is distractibility, which results in learning disability.  Typical education starts with efforts to enable a child with autism to make eye contact, and to prolong their attention span. According to our research, the process of attention span improvement in those children trained to boost their attention span is based on teachers’ observation. Although some tests are being applied within this context, there is not a set of common scientific criteria. I have found volunteers from the Department of Psychology, who were already studying on this subject, as I had to have a scientific ground for measurement component of the project, and to realize the project at large. Together we visited many education centers to get the opinions of these centers regarding the game we were about to develop. We intended to measure maximum attention spans in children with autism suffering from distractibility by focusing on brain waves with the help of EEG device, and by making use of the game we developed with virtual reality technology,” said Can Yıldız to give information about their two-award winning project, which is advised by Asst. Prof. Hüseyin Hışıl from the Department of Computer Engineering and Asst. Prof. Filiz Gözenman from the Department of Psychology.

Noting that they made their patent application, Can Yıldız also pointed out that they are happy to have created the first virtual reality game for children with autism and to have achieved a project that measures attention spans with EEG device, as well as to have won two awards.