Sosyal Medya Romantizmi Nasıl Etkiliyor?HOW SOCIAL MEDIA AFFECTS ROMANCE

Yaşar Üniversitesi İletişim Fakültesi Öğretim Üyesi Doç. Dr. Özlem Aşman Alikılıç ve yüksek lisans öğrencisi Asuman Özer, Y kuşağı gençlerinin sosyal medyadaki davranışlarının romantik ilişkileri üzerindeki etkisini araştırdı.

400 kişiye anket uygulanan araştırmanın sonuçlarını paylaşan Doç. Dr. Özlem Aşman Alikılıç “Sosyal medyanın romantik ilişkilerde önemli rol oynadığı, bireylerin romantik ilişki yaşadıkları partnerlerini sosyal medya üzerinden kıskanma davranışı gösterdikleri, bu nedenle partnerlerinin sosyal medya hesaplarını sürekli olarak gözetim altında tuttukları ortaya çıktı” dedi.

 

Yaşar Üniversitesi İletişim Fakültesi Halkla İlişkiler ve Reklamcılık Bölümü Öğretim Üyesi Doç. Dr. Özlem Aşman Alikılıç(sağda)ve yüksek lisans öğrencisi Asuman Özer, Y kuşağı olarak adlandırılan 1980 – 1999 arasında doğan kişilerin romantik ilişkilerindeki davranış alışkanlıkları ve sosyal medya kullanımı arasındaki ilişkiyi araştırdı.

Y KUŞAĞI NASIL BAKIYOR?

Yaşar Üniversitesi İletişim Fakültesi Halkla İlişkiler ve Reklamcılık Bölümü Öğretim Üyesi Doç. Dr. Özlem Aşman Alikılıç ve yüksek lisans öğrencisi Asuman Özer, Y kuşağı olarak adlandırılan 1980 – 1999 arasında doğan kişilerin romantik ilişkilerindeki davranış alışkanlıkları ve sosyal medya kullanımı arasındaki ilişkiyi araştırdı. Y kuşağından oluşan 400 kişiye 30 soruluk anket çalışması gerçekleştirildi.  Sosyal medyanın hayatın ayrılmaz bir parçası haline gelmesi nedeniyle Y kuşağının sosyal medya kuşağı olarak bilindiklerini hatırlatan Doç. Dr. Alikılıç, “Teknolojinin bağımlılık haline geldiği günümüzde, bilişim teknolojilerini en aktif kullanan kuşak olan Y kuşağı üzerinde sosyal medyanın tahmin edilenden daha fazla etkisi bulunuyor. Sosyal medya, Y kuşağının romantik ilişkilerini yürütmede de oldukça etkili. Öyle ki sosyal medya kullanımının giderek artmasıyla beraber çiftler, ilişkilerini herkesin görebileceği bir ortam olan sosyal medyada herkese göstererek yaşama eğilimi göstermekte. Sosyal medya kullanımını günlük hayatlarının birer parçası haline getiren çiftler, sosyal medyayı sadece ilişkilerini duyurmak, ifade etmek için değil bilakis partnerlerini kontrol etmek, gözetlemek ve partnerleri hakkında bilgi almak için de kullanıyor” diyerek araştırma sonuçlarının da bunu doğruladığını söyledi.

Alikılıç, araştırmalarında, önceki yıllarda yurtdışında yapılan araştırmalarda olduğu gibi Y kuşağı bireylerinin romantik ilişkilerinde sosyal medyada en çok gösterdiği davranışların kıskançlık ve gözetim olduğunun görüldüğünü belirtti. Doç. Dr. Özlem Aşman Alikılıç, “Anket sonuçlarına göre; katılımcıların çoğunluğu ‘Eşimi veya sevgilimi sosyal medyada kıskanırım’, ‘Eşimin veya sevgilimin sosyal medya hesaplarını düzenli aralıklarla kontrol ederim’ ifadelerine çoğunlukla ‘kesinlikle katılıyorum’ ve ‘katılıyorum’ cevabı vermiş. İlaveten yine bulgular kapsamında, bireylerin en çok ‘kendileri ile birlikte fotoğraf paylaşma’ beklentilerinin olduğu ortaya çıktı. Partnerlerinin istemedikleri fotoğraflarına karışma eğilimi, profillerini dışarıya kapalı şekilde kullanmaları isteği, istemediği kişileri sosyal medya hesabından çıkartma taleplerinin de bulunduğu da gözlemlendi” diye konuştu.

EN ÇOK BEKLENEN BİRLİKTE FOTOĞRAF PAYLAŞIMI, EN İSTENMEYEN İSE LİSTESİNDE ESKİ SEVGİLİSİNİN OLMASI

​-  Y kuşağı bireyleri, sosyal medyada partnerlerinden en çok yüzde 59,1 ile “Kendileriyle fotoğraf paylaşmasını” bekliyor. Bunu yüzde 38,9 ile “İstemediğim kişileri sosyal medyadan çıkarması”, yüzde 36,9 ile “İstemediğim fotoğrafları kaldırması” ve yüzde 35,6 ile “Sosyal medya hesaplarını dışarıya kapalı olarak kullanması” cevapları takip ediyor.

–  Y kuşağının romantik ilişkilerinde partnerlerinin sosyal medyada göstermesini istemediği davranışlarda, “Arkadaşlık listesinde eski sevgilisinin olması” seçeneği büyük oranla öne çıkıyor. Yapılması en çok istenmeyen bu davranışın oranı yüzde 66,9. Bu cevabı, yüzde 33,1 ile “Benimle fotoğraf paylaşmaması”, yüzde 32,4 ile “Hesabını dışarıya açık olarak kullanması”, yüzde 29,7 ile “Arkadaşlık listesinde eski sevgilisi ile ortak arkadaşlarının olması”, yüzde 24,1 ile “ Benim tanımadığım kişileri eklemesi”, yüzde 21,4 ile “Karşı cinsten kişilerin paylaşımlarını beğenmesi”, yüzde 14,5 ile de “İstediğimde sosyal medya hesaplarını dondurması/kapatması” seçenekleri takip ediyor.

–  Katılımcılar, “Eşimin veya sevgilimin sosyal medyada benimle ilgili paylaşım yapması, bana kendimi güvende hissettirir” ifadesine yüzde 30,9.u katılmıyorum cevabı verirken yüzde 27,5’i katılıyorum, yüzde 17,4’ü kesinlikle katılıyorum, yüzde 14,8’i ise kararsızım ve yüzde 9,4’ü ise kesinlikle katılmıyorum, cevabını verdi.

KADINLAR, ERKEKLERE GÖRE DAHA FAZLA KISKANMA VE GÖZETİM DAVRANIŞI İÇİNDE

Araştırma sonuçlarına göre; kadınların partnerlerini sosyal medyada kıskanma ve sosyal medyada gözetim eğilimi erkeklere göre daha fazla olduğu ortaya çıktı. Ayrıca, evli olmayan ancak bir ilişkisi olan katılımcıların, evli olan bireylere göre;  1 yıldan az süreli ilişkiye sahip çiftlerin ise 1 yıldan fazla süreli ilişkisi olanlara göre sosyal medyada daha fazla kıskanma ve gözetim davranışı gerçekleştirdiği bulgular arasında yer aldı.

 

  Assoc. Prof. Özlem Aşman Alikılıç, academic at Yaşar University’s Faculty of Communication, and Asuman Özer – a graduate student – conducted a study on how romance in Y-generation is affected by social media.   To share results from the study that surveyed 400 individuals,  Assoc. Prof. Alikılıç said, “The study concludes that social media is an extremely important factor in romantic relationships, that couples might act on jealousy on social media, and that they thus monitor their partners on social media.”

  Noting that Y generation is known as the social media generation, Assoc. Prof. Alikılıç also said, “In today’s world where technology has become an addiction, the Y generation is influenced by social media to a greater extent than we think, considering that this generation is the one that is using information technologies more actively than any other previous generations. Social media is extremely influential on Y generation in managing their romantic relationships. As social media use gets wider, couples tend to live their relationships by revealing too much of their relationships on social media where everyone can see it. Couples have integrated social media into their daily life, and they are using it not just to announce or express their relationships but also to monitor and check on their partners.” Results from the study confirms these findings, according to Alikılıç, who also noted that the study concludes that the most common behaviors exhibited by couples toward each other on social media is jealousy and monitoring.

“According to the results from the surveys, majority of the surveyed individuals answered ‘strongly agree’ and ‘agree’ to the ‘I get jealous of my partner on social media’, ‘I check my spouse’s/partner’s social media accounts regularly’ expressions. The behaviors observed to be exhibited by couples include intervening into the pictures posted by their partner against their consent, requesting their partner to use private accounts and to unfollow the users that they don’t want them to follow on social media. Furthermore, compared to men, women have been observed to be more inclined to get jealous and monitor their partners on social media.”

POSTING PHOTO TOGETHER THE MOST ANTICIPATED

 The biggest anticipation of the Y generation individuals is a picture of couples together posted by their partners, which accounts for 59.1%. It is followed by “Unfollow users that I do not want my partner to follow on social media” with a percentage of 38.9%, “Delete photos that I do not want” with 36.9%, and “Use private account” with 35.6%.

 The most common behavior that the Y-generation couples do not want their significant other to exhibit on social media is “Remain friends with his/her exes on social media”. 66.9% of the participants – a significant majority of them – rejects this type of behavior.