Hayallerinin filmini çektilerCinema Therapy for People with Autism

Yaşar Üniversitesi ile İzmir Milli Eğitim Müdürlüğü işbirliğiyle hayata geçen Film Terapi Projesi kapsamında, ilk kez, Güzelbahçe Özel Eğitim İş Uygulama Merkezi öğrencisi 5 otizmli birey, Film Tasarımı Bölümünden Kerem Kaban’dan 2 ay boyunca aldıkları eğitimin ardından, kamera arkasına geçip senaryosunu da kendilerinin yazdığı bir kısa film çekti. Öğrencilerin aldıkları eğitim süreci, 2 ay boyunca yaşadıkları tüm süreç ve film çekimleri, ayrıca bir belgesel film olarak çekildi.

Avrupa Birliği Bakanlığı AB Eğitim ve Gençlik Programları Merkezi Başkanlığı’nın desteklediği Hayat Boyu Öğrenme Programı Comenius kapsamında, Yaşar Üniversitesi ve İzmir Milli Eğitim Müdürlüğü işbirliğinde hayata geçirilen “Film terapi” projesiyle 2013 yılından bu yana birçok eğitim düzenlendi. Sanat ve Tasarım Fakültesi Film tasarımı Bölümünden Kerem Kaban’ın yürütücülüğünde hayata geçirilen “film terapi” projesinin İlk etabında, Hababam Sınıfı, Gülen Gözler, Babam ve Oğlum gibi filmleri izleyip psikologlar, eğitimciler ve akademisyenler eşliğinde tartışan liselilerin, kötü alışkanlıklardan uzaklaşması, depresyon, huzursuzluk, öfke gibi duygularını iyileştirmesi, empati ve özgüven yeteneği kazanması hedeflenen bir program uygulanmıştı. Bu projeyle yüzlerce  liseli gence ulaşıldı.

 FİLM TERAPİ HAYAT VERİYOR

Projenin ikinci etabında ise engelli olmanın başarıya engel olmadığını göstermek için Aşık Veysel Görme Engelliler Ortaokulu ile Tülay Aktaş İşitme Engelliler Ortaokulu’ndan seçilen 10 öğrenci, aldıkları eğitimin ardından öğretmenleri ve onların hayatlarından kesitlerle ilgili film çekmişti. Görme engelli öğrencilerin seslerini kaydettiği ve müzik tasarımı aşamasında görev yaptığı filmde, işitme engelli öğrenciler ise görüntü çekimi ve yönetimi aşamasında rol almıştı.

İşitme ve görme engelli gençlerin ardından, Down sendromlu 10 genç de “Film terapi” projesi kapsamında Bornova Belediyesi, Türk Kızılayı Bornova Şubesi, İzmir Down Sendromlular Derneği işbirliğiyle “senaryo yazımı”, “kısa film yapımı” ve “ekipman kullanımı” konularında aldıkları eğitim sonunda “aşk” ve “sevgi” temalı bir film çekmişti. Filmi yöneten ve tüm içtenlikleriyle oyunculuklarını sergileyen gençler, ilk sahneyi güneşli bir günde Bornova’daki bir parkın bankında çektikleri için filmin adını da “Güneşli günlerde aşkı düşünmek” koymuştu.

BU KEZ OTİZMLİ GENÇLER KAMERA BAŞINA GEÇTİ

“Film terapi” projesinin dördüncü etabında bu kez otizmli bireyler kamera başına geçip senaryosunu da kendilerinin yazdığı bir film çekti. Yaşar Üniversitesi, Güzelbahçe İlçe Milli Eğitim ve İzmir İl Milli Eğitim Müdürlüğüyle yapılan protokolle Yaşar Eğitim ve Kültür Vakfı Güzelbahçe Özel Eğitim İş Uygulama Merkezindeki otizmli bireylere Türkiye’de ilk defa “Film terapi” uygulandığını belirten proje yürütücüsü Kerem Kaban, “Belirlediğimiz 5 öğrenci, önce 2 ay boyunca senaryo yazarlığından ekipman kullanımına kadar birçok konuda eğitim aldı. Film çekim süreçleri takip edilerek, deneyimin paylaşılması, grup içi birlikteliğin uyumu, bu birlikteliğin işlenmesini keşfetme, görme biçimlerini geliştirme,  takım çalışması içinde bir ürünün ortaya çıkmasını sağlamaya çalıştık. Film terapi uygulamalarındaki temel amacımız, bu gençlere bilişsel ve davranışsal olarak da bir katkı sağlamak. Onların gelişimini görmek, yüzlerindeki heyecanı okumak ve bu süreçte ne kadar başarılı olduklarını görmek mutluluk verici” diye konuştu.

ÖZGÜVENLERİ YÜKSELDİ

Öğrencileri Alper Düz, Engin Durmaz, Erbey Konakçı, Deniz Çelik ve Emre Çetinkaya’nın bu süreçte yer aldığını ifade eden Okul Müdürü Mesut Akkuş ise “Film çekmek, ilk düşünüldüğünde çocuklarımızın yapabileceği bir iş gibi görünmüyor, ancak bunun doğru olmadığını gördük. Doğru eğitimle neler başarabileceklerini kanıtladılar. Bu çocuklarımızın bir film senaryosu yazıp onu çekebildiklerini görmek büyük mutluluk. Hocalarımızın çabası, öğrencilerimizin kolay adapte olmalarıyla birlikte ortaya çok güzel bir proje çıktı. Çocuklarımızın özgüvenleri yükseldi, yapabilecekleri şeyler konusunda daha geniş çerçeveden bakmayı öğrendiler” dedi.

ÖDÜLLÜ YÖNETMEN BELGESELİNİ ÇEKTİ

Film çekimlerinin tamamlandığını, kurgu ve teknik işlemlerin ardından önümüzdeki günlerde bir gala ile gösteriminin yapılacağını ifade eden Kerem Kaban, tüm eğitim aşamalarının ve film çekim sürecinin yine Film Tasarımı Bölümünden Uluslararası TRT Belgesel Ödülü sahibi yönetmen Tayfun Belet tarafından bu sürecin bir belgesel filminin yapıldığını da söyledi.

​ 

 

 As part of the “Cinema Therapy Project” jointly carried out by Yaşar University and İzmir Provincial Directorate of National Education, students with autism shot a short film of the script that they wrote themselves.

Five students with autism from the School of Special and Vocational Training Center in Güzelbahçe shot a short film after the two-month training administered at the Department of Film Design within Yaşar University’s Faculty of Art and Design.

Noting that the project is an unprecedented example of cinema therapy since it has been applied for individuals with autism for the first time, Kerem Kaban also said:

“We have selected five students; and these five students received training in script-writing, equipment use, and in many other topics for two months. While monitoring the processes of filmmaking, we intended to make sure that the film is being shot through exchange of experiences, and with a sense of in-group harmony and teamwork. We wanted to make sure that the students explore how this harmony functions, and improve their forms of vision. Additionally, our main goal in cinema therapy is to make sure that these young people get cognitive and behavioral benefits from these practices. We are greatly happy to see the excitement on their faces while improving their skills, and how successful they have become during this process.”

Expressing that students Alper Düz, Engin Durmaz, Erbey Konakçı, Deniz Çelik and Emre Çetinkaya partook in this process, the Principal Mesut Akkaş also said, “At first glance, filmmaking does not seem like something which can be achieved by our students. However, we have seen that this isn’t actually true. They proved what they can accomplish with the right education and training administered. It is a great happiness for us all to see our children writing a script and making a film out of it. Our teachers’ efforts plus the ability of our children to adapt themselves to the process resulted in a great project. Our children feel more self-confident now, and they have realized that they can actually achieve lots of things if they see things from a wider perspective.”