ÜNLÜ MARKALAR TWITTER FENOMENLERİNİN PEŞİNDE

Yaşar Üniversitesi İletişim Fakültesi Halkla İlişkiler ve Reklamcılık bölümü akademisyenleri Yrd. Doç. Dr. Ayda Sabuncuoğlu ve Arş. Gör. Göker Gülay, çoğu ünlüden daha fazla takipçiye sahip, her yazdıkları popüler olup binlerce retweet alan çağımızın yeni ünlüleri “Twitter fenomenleri” ile görüşerek bilimsel bir çalışma hazırladı.

 

Türkiye’de 11 milyon 337 bin kullanıcısı bulunan Twitter, reklam verenlerin en önemli mecrası haline geldi. Reklamının yapılmasını isteyen ünlüler ve markalar, “Halkın içinden gelen” ancak yaklaşık 170 bin takipçisi bulunan Twitter fenomenlerinin peşine düştü.  Yaşar Üniversitesi akademisyenlerinin 21 Twitter fenomeniyle görüşerek yaptığı araştırmaya göre Twitter fenomenleri çok izlenen dizi ve maç saatlerinde reklam tweeti atmıyor, mentionları ile markaları Trend Topic yapıyor, aynı zamanda reklam ajanslarına danışmanlık hizmeti veriyor. Bir yıllık çalışmanın sonuçlarına göre, genellikle takipçi sayıları dikkate alınarak markaların reklam aracı olarak seçilen fenomenler, reklam tweetlerini atmak için Twitter’ın “prime-time”ı olarak kabul edilen, iş çıkış saatinden 23.00’e kadar olan zamanı tercih ediyor. Ayrıca, birçok ünlü isim de Twitter fenomenlerini takip edip arkadaşlık kurmaya çalışıyor. Albümleri çıkmadan imzalayıp gönderen ünlüler, kendileri ve albümleri hakkında olumlu tweet atmaları için fenomenlerden yardım istiyor.

Yaşar Üniversitesi İletişim Fakültesi Halkla İlişkiler ve Reklamcılık Bölümü akademisyenleri Yrd. Doç. Dr. Ayda Sabuncuoğlu ve Arş. Gör. Göker Gülay, çoğu ünlüden daha fazla takipçiye sahip, her yazdıkları popüler olup binlerce retweet alan çağımızın yeni ünlüleri “Twitter fenomenleri” ile görüşerek bilimsel bir çalışma hazırladı.
Yaşar Üniversitesi İletişim Fakültesi Halkla İlişkiler ve Reklamcılık Bölümü akademisyenleri Yrd. Doç. Dr. Ayda Sabuncuoğlu ve Arş. Gör. Göker Gülay, çoğu ünlüden daha fazla takipçiye sahip, her yazdıkları popüler olup binlerce retweet alan çağımızın yeni ünlüleri “Twitter fenomenleri” ile görüşerek bilimsel bir çalışma hazırladı.

Yaşar Üniversitesi İletişim Fakültesi Halkla İlişkiler ve Reklamcılık bölümü akademisyenleri Yrd. Doç. Dr. Ayda Sabuncuoğlu ve Arş. Gör. Göker Gülay, çoğu ünlüden daha fazla takipçiye sahip, her yazdıkları popüler olup binlerce retweet alan çağımızın yeni ünlüleri “Twitter fenomenleri” ile görüşerek bilimsel bir çalışma hazırladı. Bir yıllık bir çalışmayla, takipçi sayıları 30 bin ile 170 bin arasında değişen 21 Twitter fenomeniyle görüşen akademisyenler, ünlü markaların bu kişileri nasıl birer reklam kampanyası aracı olarak kullanmaya başladığını araştırdı.

FENOMENLERİN GÖZÜNDEN REKLAMLAR

Uluslararası ve ulusal birçok markanın artık reklam kampanyaları için Twitter’ı kullandığını belirten Yrd. Doç. Dr. Ayda Sabuncuoğlu, “Twitter fenomenleri gerçek ünlüler gibi olmasa bile kendi alanlarında ün yapmış sıradan insanlar, ancak çok yüksek oranda takipçi sayısına sahipler. Bu durumu göz önünde bulunduran markalar hem ünlülerden hem de Twitter fenomenlerinin etkileme gücünden yararlanarak onların aracılığıyla tüketicilere ulaşma çabası güdüyor.” dedi.

EN BÜYÜK HEDEF ‘TREND TOPIC’ OLMAK

Twitter fenomenleri, reklam alma süreçlerini, nasıl seçildiklerini ve markalarının amaçlarını şöyle anlattı:

“Ajanslar ciddi ciddi hepimizi takip ediyor. Reklam tweet’lerinde ne kadar insana ulaştığı, etkileşimi, takipçi sayısı gibi veriler önemli. Bu aynı zamanda fiyat biçme noktasında önemli oluyor. Bizden bir beklenti var ve o beklentiyi ne kadar yükseğe çıkartırsanız, ne kadar olumlu tepki alırsanız. Biz verdikleri hashtag’i TT’ ye sokmaya çalışırız. Ajansların tek derdi TT’ye girmek”

FENOMENLERİN TAKİPÇİLERİ HEDEF KİTLE

Göker Gülay ise “Her reklamın hedef kitlesine göre bir fenomen tercih ediliyor. Ayrıca, fenomenin takipçi profiline uygun içerikler, mesajlar seçiyor. Örneğin kadınların yoğunlukla takip ettiği bir fenomen daha çok kadınlara yönelik ürünler için tercih ediliyor. Bazen fenomenler de ajanslara danışmanlık yapabiliyor. Markalara, hangi reklamı, hangi tarz kullanıcının yayınlaması gerektiği konusunda fikir veriyorlar. Kendi profillerine uygun markaları seçtikleri ve tweetlerini de kendi tarzlarında attıkları için çok olumsuz tepkiler almıyorlar” diye konuştu.

ÜNLÜLER FENOMENLERİN GÜCÜNÜN FARKINDA

Twitter fenomenlerinin en az ünlüler kadar reklam yüzü olarak seçilmesini değerlendiren Göker Gülay, bu durumu, fenomenlerin takipçileriyle birebir iletişime geçmesine ve “halkın içinden gelen” imajına sahip olmalarına bağladı.

Gülay, “Twitter fenomenlerine, ürün ve hizmet markaları dışında gelen tanıtım talepleri olup olmadığını sorduk ve ilginç cevaplar aldık. Ünlü kişilerin Twitter fenomenlerini bir reklam aracı olarak görüp reklam anlaşması yaptıklarını anlattılar. Bu olmasa bile, ünlülerin, fenomenlerin gücünün farkında olduklarını ve bu bağlamda arkadaşlık ilişkisi kurmaya çalıştıklarını araştırmamızda tespit ettik. Bir fenomen, birçok şarkıcının albümü çıkmadan önce kendilerine imzalı olarak gönderdiklerini, beğendiyse mention ve tweet yoluyla reklamlarını yapmasını istediklerini anlattı. Başka bir fenomen ise ‘Bizimle ilişkilerini iyi seviyede tutmaları gerektiğini takipçi sayımıza bakarak kestirebiliyorlar. Rezil de vezir de eden biziz sonuçta. Ünlü şarkıcıların para karşılığı yaptırdıkları re-tweetlerle seslerini duyurmaya çalıştıkları oluyor. Bizim dilimizden iyi anlayıp, sürekli bizimle yazışıp, irtibat halinde olan ünlüler var’ diyerek ünlülerin kendilerini yakından takip ettiğini anlattı” dedi.

Yaşar Üniversitesi İletişim Fakültesi Halkla İlişkiler ve Reklamcılık bölümü akademisyenleri Yrd. Doç. Dr. Ayda Sabuncuoğlu ve Arş. Gör. Göker Gülay
Yaşar Üniversitesi İletişim Fakültesi Halkla İlişkiler ve Reklamcılık bölümü akademisyenleri Yrd. Doç. Dr. Ayda Sabuncuoğlu ve Arş. Gör. Göker Gülay

ÇOK İZLENEN DİZİ VEYA MAÇ VARSA TWEET YOK

Geleneksel medyada olduğu gibi, sosyal medya platformlarında da bir prime time olgusunun olduğunu belirlediklerini kaydeden Sabuncuoğlu ve Gülay, “Twitter’ın 19.00-23.00 saatleri arasında en yoğun kullanıma ulaştığı ve dolayısıyla bu saatler arasında paylaşılan reklam içeriklerinin daha geniş bir kitleye ulaştığı cevabını aldık. Ayrıca ajanslar da bu saat aralığı esnasında fenomenlerden reklam mesajlarını paylaşmalarını bekliyor. Ancak gündem o an yoğun bir şekilde başka bir şeyi tartışıyorsa o sırada kampanya yapılmıyor. Maç saatleri ve bazı yüksek ratingli dizilerin yayınları da kampanyayı erteletiyor” şeklinde konuştu.

İŞTE O FENOMENLER VE ORTAK ÖZELLİKLERİ

Twitter fenomenlerinin ortak özellikleri ise genel olarak duyarlı, mizah sever, özgürlükçü, rahat, asla tabuları olmayan ya da olsa bile başkalarının bu tabulara dokunmasını engellemeye çalışmayan, okumayı/gezmeyi seven, meraklı, açık ve düzgün bir üslupla yazabilen, eleştiriye açık olarak ortaya çıktı. Her birinin kendine has bir üslubu olan fenomenlerin birçoğunun üniversite öğrencisi olduğu, genellikle 18-35 yaş aralığında oldukları da araştırma sonuçlarında yer aldı. Araştırmaya katılan bazı fenomenler ve takipçi sayıları ise şöyle:

@tekerleklibavul (66.688), @twetimgeldi (56.791), @TwitPasa (44.691), @berraque (31,870), @BenSefayim (30.666), @drejman (30.919), @gurayyilmaz (30.733), @biseydiyo (36.896)

TWITTER’IN EN YAYGIN OLDUĞU ÜLKE TÜRKİYE

Financal Times rakamlarına göre Türkiye’deki 36 milyon 455 bin internet kullanıcısı bulunurken bunların 11 milyon 337 bin 505’I Twitter kullanıcısı. Twitter’ın internet kullanıcıları arasındaki yaygınlık yüzdesi Türkiye’de yüzde 31,1 ile dünyada birinci sırada. Yaygınlık sıralamasında Türkiye’yi yüzde 29,7 ile Japonya, yüzde 29,1 ile Hollanda takip ediyor. ABD’de yüzde 19,4, Birleşik Krallık’ta ise yüzde 24,2 oranında bir yaygınlık var. Bu rakamlara göre, yaklaşık olarak, ABD’deki her 5 internet kullanıcısından biri, Birleşik Krallık’ta da her 4 internet kullanıcısından biri Twitter’ı kullanıyor. Türkiye’de ise her 3 internet kullanıcısından 1′i Twitter’ı kullanıyor.