Denizcilikte kariyer önerileri

Yaşar Üniversitesi Meslek Yüksekokulu, Türk denizciliğinin çatı kuruluşu olan İMEAK Deniz Ticaret Odası’nın Yönetim Kurulu Başkanı Tamer Kıran’ı “Denizcilikte Fırsatlar- Gençlere Tavsiyeler” konulu çevrim içi söyleşide konuk etti. Gençlere, sektörde başarılı olabilmenin ipuçlarını veren Kıran, özellikle iklim değişikliği konusundaki gelişmeleri takip etmelerini önerdi.

Yaşar Üniversitesi Meslek Yüksekokulu Turizm ve Otel İşletmeciliği Programı’ndan Dr. Öğretim Görevlisi Oya Turhaner moderatörlüğünde gerçekleşen etkinlikte İMEAK Deniz Ticaret Odası’nın Yönetim Kurulu Başkanı Tamer Kıran, denizcilik sektöründe pandemi sonrasındaki gelişmeleri ve bu gelişmelerin mezunlara yaratabileceği kariyer fırsatlarını aktardı. Söyleşiye üniversitenin lojistik, turizm ve otel işletmeciliği, ulaştırma hizmetleri, dış ticaret programlarında eğitim gören öğrenciler katıldı.

“DENİZCİLİK PİYASASINDAKİ EN ÖNEMLİ KONU ÇEVRE OLACAK”

 Gençlere, sektörde başarılı olabilmenin ipuçlarını veren Kıran, özellikle iklim değişikliği konusundaki gelişmeleri takip etmelerini önerdi. Denizciliğin önü açık bir meslek olduğunu, pandeminin deniz taşımacılığının hayatın vazgeçilmez bir parçası olduğunu gösterdiğini anlatan Kıran, şunları söyledi: “Teknolojiyi yakından takip etmemiz gerekiyor. Küresel ısınmanın getirdiği endişelerle öncelikli konu çevre. Buna denizcilik sektörü olarak, denizciliğin getirdiği katkı yüzde 3. Dünyadaki kirliliğin yüzde 97’sinin başka unsurlar tarafından yapıldığı bir dünyada denizciliğin buna sadece yüzde 3’le katkısı olduğu bir yerde artık, denizciliğin katkısının nasıl sıfırlanabileceği konuşuluyor. Avrupa Birliği, 2050 yılına kadar denizcilik kaynaklı sera gazı emisyonlarının 0’a indirilmesi hedefini koydu. Mevcut teknolojilerle bunu başarmak imkansız. Bugün bir ton benzin yakıldığı zaman 3 buçuk kilogram karbon salınımı oluyor. Fosil kaynaklı yakıtlara devam ettiğimiz sürece bu mümkün değil. 0 emisyonlu yakıtların bulunması, bunların gemilerde kullanımının sağlanması gerekiyor. Önümüzdeki 10 yılda bu anlamda çok fazla bir şey değişeceğini öngörmüyoruz. 2030’dan sonra bir şeylerin yapılması gerekiyor aksi takdirde bu hedeflerin yakalanması söz konusu değil. Önümüzdeki dönemin denizcilik piyasalarındaki en önemli konusu çevre olacak. Öğrenci arkadaşlarımız bununla ilgili konulara yönelmeliler. Denizciliğin teknolojik anlamda gelişimi için bizim de üniversitelerimizde bu konulara yer ayıran bölümlerimiz olması gerekiyor. Çünkü oradaki pencere çok geniş, fırsat çok fazla. Konu daha yeni icat ediliyor. Hidrojen, amonyak ve biyoyakıtların kullanımı gibi başka boyutlar var. Burada var olmamız için sektörde olacak arkadaşlara görev düşüyor.”

İMEAK Deniz Ticaret Odası Yönetim Kurulu Başkanı Tamer Kıran

“DENİZCİLİK EVRENSEL BİR MESLEK”

 Denizcilik mesleğinin avantajlarını aktaran Kıran, “Yepyeni bir dünya düzenine doğru geçiş yaptık. Denizcilik evrensel bir meslek. Tüm dünyada var olan, yerel kısıtlaması olmayan bir dünya mesleği. Bugün dükkanı kapatalım yarın sabah Londra’da veya Singapur’da kaldığımız yerden devam edebiliriz. Bu açıdan, öğrencilerimiz güzel bir iş kolu seçtiler. Bu hayatlarına da yansıyacak. Görevlerim dolayısıyla birçok farklı yerde farklı insanlarla kültürlerle bir araya geliyorum. Denizcilerin bir başka olduğunu söyleyebilirim. Bulunduğunuz ortama ayak uydurabiliyoruz. Pratik tepki verebiliyoruz. İnsanlarla iletişime açığız. Bu denizcilik sayesinde oluyor. İlk günden Tanzanya’da, Kenya’da, Arjantin’de dünyanın çok farklı kültürlerinden faklı insanlarla çalışmaya başlıyoruz. Bu da bizi geliştiriyor” dedi.

 “YENİ GEMİLER 2023’ÜN BAŞINDAN İTİBAREN DEVREYE GİRECEK”

 Pandemi sonrasında denizcilik sektöründeki değişimden bahseden Kıran, “Pandemide ilk kapanmayla beraber ciddi bir talep kayboldu. İnsanlar ne olacağını göremedi. Yarının ne olacağını bilemedi kimse. Mecbur olmadığı sürece ekonomik aktivite yapmadı. Süreci izleyip ne olduğunu görmeye çalıştı herkes. Bu da talebi azalttı. Pandeminin getirdiği ekonomik aktivitedeki durgunluk, piyasaları dibe vurdurdu. Denizcilikte yeni bir döneme başladık. Bundan sonra bunun ne kadar sürdürülebilir olduğunu takip edeceğiz. Talep azalmasıyla beraber piyasalarımızda bir gevşeme oldu. Denizcilik arz talep dengesinin birbiri arasındaki uyumu meselesi. Önümüzdeki dönemde arz talep dengesini takip edeceğiz. İyi piyasaları yaşayan taşımacılar, özellikle 2021 yılı içinde çok yüksek sayıda gemi siparişi verdiler. Bu siparişler henüz devreye girmedi. 2023’ün başından itibaren girmeye başlayacak. Bunlar devreye girdiğinde nasıl bir etki yaratacaklarını göreceğiz. Arzın artmış olması piyasaları etkileyecektir. Talebin aynı derece artacağını henüz öngöremiyoruz. Bundan sonraki süreç daha dengeli ama 2009’da, 2010 ve 2011’de yaşadığımız facia yılları yaşayacağımızı düşünmüyoruz” diye konuştu.