Soma’nın yasını sosyal medyada da yaşadık

Bir haftada 3,5 milyon #Soma

726 bin #günkömürkarası tweeti

 Soma’da 301 işçinin yaşamını yitirdiği maden faciası, yalnızca Türkiye’de değil tüm dünyada sosyal medyada geniş yankı buldu. Dünyaca ünlü sanatçı ve futbolculardan sokaktaki vatandaşa kadar sosyal medya hesabı olan neredeyse herkes Soma için üzüntüsünü sanal alemde sayısız tweet atarak dile getirdi.

Yaşar Üniversitesi İletişim Fakültesi akademisyenleri, maden faciasının yaşandığı günden bugüne geçen bir haftada, #Soma hastagiyle yaklaşık 3,5 milyon, #günkömürkarası hastagiyle de 726 bin tweet atıldığını belirtti. Akademisyenler ayrıca, özellikle ilk 3 gün Twitter’da üretilen Türkçe içeriğin neredeyse tamamının Soma’yla ilgili olduğunu, hastagler haricinde yazılan tweet sayısının bu rakamların da çok üstünde gerçekleştiğini kaydetti.

soma_2

Yaşar Üniversitesi İletişim Fakültesi Halkla İlişkiler ve Reklamcılık Bölümü Öğretim Üyesi Doç. Dr. Özlem Aşman Alikılıç, insanların ortak acılarını dile getirmek için seslerini kolaylıkla duyurabildiklerine inandıkları sosyal medyayı seçtiklerini belirterek, “Soma faciası sonrasında Twitter’da adeta bir patlama yaşandı. Sebebine baktığımızda, Soma’da korkunç nedenleri olan ölümler var, insanların ortak acısı var, kötü sonuçları var. İnsanlar eleştirilerini sanalda yapıyor, bir şekilde seslerini duyurmak istiyor. Son dönemde bu gerçekleşti, insanların sosyal medyada yazdıkları da çeşitli kesimler tarafından dikkate alınıyor, onların eleştirilerine yanıt veriyor. Kullanıcılar da bu yüzden sosyal medyada seslerini duyurmak istiyor Sesini duyurabileceği mecra arama çabası, diyebiliriz. Bu nedenle, Türkiye’de özellikle toplumsal olayların ardından sosyal medya kullanımı katlanarak artıyor” dedi.

GokerGulay_OzlemAlikilic
Arş. Gör. Göker Gülay                                                                     Doç. Dr. Özlem Aşman Alikılıç

YASIMIZI SANAL  DA YAŞADIK

Birçok insanın, üzüntüsünü ve yasını sanal alemde de yaşadığını ifade eden Alikılıç, “Soma faciasının ardından kaç kişi yas hayatına döndü, gerçekten gündelik hayatında tam anlamıyla bir yas yaşadı? Yası sanal yaşadık. Teknolojinin gelişmesi ile internetin bilgisayar dışında akıllı telefonlarda da kullanılabilmesi gündelik bir alışkanlık haline geldi. Yakın zamana kadar sadece geleneksel medyanın verdiği haberleri sosyal medyadan alabiliyoruz. Güncel haberlerin ve fikirlerin paylaşıldığı, hem kullanıcıların hem de geleneksel medya aktörlerinin eklemiş oldukları yazılarla ilgili tartışmaların yapıldığı bir ortamdayız. Kontrolsüz olsa da insanların elinde içerik üretme gücü, görsel, yazılı, video üretme ve paylaşma gücü var, hızlı biçimde paylaşımlarda bulunabiliyorlar” diye konuştu.

Alikılıç, Soma faciasında, geleneksel ve sosyal medyanın iç içe geçtiği bir dönem yaşandığını belirterek, “Gazeteler ve televizyonlar, resmi web siteleri aracılığıyla linkleri sıklıkla sosyal medyada paylaştı. Soma faciasında gördük ki apayrı iki mecra olarak görülen geleneksel ve sosyal medya çok yakınlaştı. Ana haber bültenleri, gündemi takip etmek amacıyla facebook ve twiter gündemini kendi gündemine taşıdı. Soma, büyük bir felaket olmasına karşın geleneksel medyayla sosyal medyayı yakınlaştırdı” dedi.

HER OLAY SOSYAL MEDYADA KENDİ GÜNDEMİNİ YARATIYOR

Yaşar Üniversitesi İletişim Fakültesi Araştırma  Görevlisi  Göker Gülay ise sosyal medya kullanıcılarının, ürettikleri içerikle gündem yaratabilme gücünü oldukça benimsediğini ve sevdiğini söyledi. Her olayın sosyal medyada kendi ayrı gündemini yarattığını gözlediklerini belirten Gülay, “Sıradan insanların kendi imkanlarıyla ürettiği görsel ve yazılı içerikle hem sosyal medya hem de geleneksel medya gündemini etkilemeyi başardığı vatandaş gazeteciliği örneklerine daha sık rastlamaya başladık.” diye konuştu.

#SOMA HASTAGİYLE BİR HAFTADA 3,5 MİLYON TWEET

Göker Gülay, yaptıkları çalışmada, Twitter analizlerinin yer aldığı Topsy verilerine göre; maden faciasının olduğu tarihten 20 Mayıs’a kadar #Soma hastagiyle 3 milyon 481 bin, #günkömürkarası hastagiyle 726 bin, #aklımızkalbilizsomada hastagiyle 295 bin, #işkazasıdeğilcinayet hastagiyle 293 bin, #somayaduaedelim hastagiyle de 251 bin tweet atıldığını gördüklerini belirtti. Gülay, #Soma hastagiyle en fazla tweetin 14 Mayıs günü geldiğini, rakamın 1 milyon 280 bin 900 olduğunu kaydetti. Gülay, yaklaşık 11 milyon Twitter kullanıcısının olduğu Türkiye’de günde 10 milyona yakın ortama tweet atıldığını, Soma faciasının yaşandığı tarihte ise atılan tweet sayısının yüzde 40 arttığını ifade etti. Gülay, son iki günde #Soma hastagiyle 65’er bin tweet atılmaya devam ettiğini söyledi.