Ödev yapmak çocukların, destek olmak anne-babaların görevi

Yeni eğitim-öğretim yılının başlamasıyla öğrencilerin sorumlulukları da artacak. Özellikle ilk kez okulla tanışacak olan çocuklar ise ödev yapma alışkanlıklarını yeni yeni kazanmaya başlayacak. Ancak çocuklara verilen ödevlerde gereğinden fazla yardımcı olmanın zararlarına değinen Yaşar Üniversitesi Psikoloji Bölümü Öğretim Üyesi Yrd. Doç. Dr. Elif Durgel Jagtap, velilere önemli uyarılarda bulundu.

YSR Odev(3)

‘TEK BAŞINA YAPAMAZ’ DEMEYİN

Gelişim psikolojisi alanındaki önemli bilimsel dergilerden Developmental Psychology’de de yayımlanan bir araştırmaya göre Finlandiya’da çocukların okul başarısı üzerinde annelerinin ödevlerle ilgili tutum ve davranışlarının rolü incelendi. 2 bin çocuk ve annesi üzerinde yapılan araştırmanın sonuçlarına göre de ödevlere daha çok yardım eden annelerin çocuklarının okul başarılarının daha yavaş ilerlediği görüldü. Bu bulguya özellikle çocuğu hakkında ‘tek başına ödevini yapamaz’ diye düşünüp çocuğu ödevlerini yapması konusunda zorlayan annelerin dikkat etmesi gerektiğini söyleyen Yrd. Doç. Dr. Elif Durgel Jagtap, “Araştırmaya göre; okul başarısı yüksek olan ve ‘O sorumluluğunu bilir, kendi başına yerine getirir’ diye düşünen, ödevleri de sadece kontrol eden annelere sahip çocukların okul başarısının ileriki yıllarda daha da arttığı bulunmuştur. Özellikle ilkokul birinci sınıftaki düşük okul başarısı, annelerin çocuğun kendi başına ödevlerini yapabilme becerisine dair olumsuz düşünceler geliştirmesine ve ödevlerde daha aktif olarak yardım etmesine yol açmaktadır” dedi.

Yaşar Üniversitesi Psikoloji Bölümü Öğretim Üyesi Yrd. Doç. Dr. Elif Durgel Jagtap, velilere önemli uyarılarda bulundu.
Yaşar Üniversitesi Psikoloji Bölümü Öğretim Üyesi Yrd. Doç. Dr. Elif Durgel Jagtap, velilere önemli uyarılarda bulundu.

ONLARI DESTEKLEYİN

Çocukların kendi sorumluluklarını alan ve ödevlerini kendi başına yerine getiren bireyler olarak yetiştirilmesi gerektiğini vurgulayan Jagtap, “Özellikle okulda zorlanan ve düşük başarı gösteren çocukların anne-babalarının çocuğun becerilerine dair olumsuz duygular hissetmelerinin veya ödevlerine çok fazla yardımcı olmalarının aslında çocuk için düşünüldüğü kadar iyi bir yol olmadığını fark etmeleri gerekir. Çocukların ödevlerine gereğinden fazla yardımcı ve katılımcı olmak çocuğa fayda değil zarar getirmektedir. Anne-babalar ve öğretmenler evde veya okulda olumlu bir atmosfer yaratmalı ve çocukların kendi sorumluluğunu alan, ödevlerini kendi başına yerine getiren çocuklar olarak yetişmelerini desteklemelidir.” diye konuştu.