“DIY”mayan KalmasınDo it yourself, sell it yourself

İngilizce “Do it yourself” (kendin yap) kelimelerinin baş harfleri ile oluşturulan DIY tüm dünyada olduğu gibi Türkiye’de de hızla popülerliğini arttırıyor. Temelde “el yapımı hobi ürünleri” olarak tarif edilen “DIY”, son yıllarda hatırı sayılır bir ticari kazanç kapısı olarak dikkat çekiyor. İşlerinden arta kalan zamanlarda evlerinde hobi amaçlı “kendin yap” ürünleri üreten insanlar sosyal medyayı kullanarak ek gelir elde edebiliyorlar. Instagram ve YouTube gibi popüler sosyal medya araçlarında “DIY” etiketi ile yayınlanan 100 milyon Google arama sonuçlarında ise 2 milyarın üzerinde paylaşım bulunuyor. Bu paylaşımları takip eden kullanıcı sayısı ise milyarlarla ifade ediliyor.

Herkes yapabilir

İlk olarak 1950’lerde işçilik ücretlerinin yüksek olduğu Kuzey Amerika ve İngiltere’de insanların evlerinde ve garajlarında başlayan ve daha sonra el işçiliğine meraklı kesimler arasında yaygınlaşan kendin yap akımı; mucitleri, tasarımcıları, mühendisleri, hobi meraklılarını ve ev hanımlarını kapsıyor. Kendin yap ürünleri arasında eski kıyafetlerden yastık, atık tahtalardan mobilya, cam kavanozlardan vazo, eski çoraplardan kukla oyuncak, bozuk radyo ve televizyon parçalarından robot gibi ürünlerin yanı sıra evlerinin garajlarında hurda parçalardan araba hatta uçak yapana rastlamak dahi mümkün.

Girişimciler için yeni fırsatlar

Yaşar Üniversitesi İletişim Fakültesi Halkla İlişkiler ve Reklamcılık Bölümü Öğretim Görevlisi Dr. Göker Gülay insanların kendi elleriyle ürettikleri ürünleri daha değerli gördüklerini, buna bağlı olarak bu ürünlere daha fazla değer biçtiklerini belirterek şunları söyledi:

Yaşar Üniversitesi İletişim Fakültesi Halkla İlişkiler ve Reklamcılık Bölümü Öğretim Görevlisi Dr. Göker Gülay

“Yapılan araştırmalar gösteriyor ki insanlar kendi ürettikleri ürünleri seri imalat sonucu satışa çıkan benzer ürünlere kıyasla daha değerli görüyor. Bu nedenle insanlar kendin yap projelerine artan bir ilgi göstermeye başladı. Yayınlanan raporlara göre dünya çapında 29 milyar dolarlık bir zanaat sektörünün varlığından söz edilse de evlerinde, atölyelerinde kendi imkanları ile bir şeyler üreten insanların seri üretilmiş ürünleri almak yerine kendi yaparak, çöpe atmak yerine tamir edip dönüştürerek ne kadar tasarruf sağladığını ölçmek tam olarak mümkün değil. Fakat bu konuya olan ilginin boyutları hakkında fikir vermesi için bir kaç rakam verilebilir. Mühendisinden ev hanımına her kesimden insanın kendi ürettiği projelerini seri üretime geçirmek için halkın katılımı ile para toplamaya çalıştığı “kitle fonlama”(crowdsourcing) projelerine her yıl yaklaşık 5 milyar dolarlık para transferi gerçekleşiyor. Bu rakamın 2025 yılında 93 milyar dolar olacağı öngörülüyor. Yani yaptığınız şeyin başarılı olduğuna diğer insanları da ikna edebilirseniz evinizin bir odasında, hobi olarak başladığınız bir kendin yap projesi bir anda büyük bir işe dönüşebilir. Bu olanak artık var. Ayrıca kendin yap akımı dolaylı olarak pek çok sektörü de kalkındırıyor. Ev tipi 3 boyutlu yazıcı, lazer kesici pazarı kısa sürede milyar dolarlık büyüklüklere ulaştı. Ev kadınları el yapımı aksesuar, elbise, özel üretim gözlük çerçevesi, kişiye özel parfüm gibi şeyler üretmek için hammadde alıyor, el aletleri ediniyor, kurslara katılıyor. Bunların hepsi bu akımı iyi takip eden insanlar için yeni girişim fırsatları anlamına geliyor.”

Asgari ücret kadar ek gelir

Ayrıca Yaşar Üniversitesi İletişim Fakültesi Öğr. Gör. Dr. Gülay insanların YouTube ve Instagram gibi sosyal medya platformlarını kullanarak evlerinde ürettikleri ürünler için sosyal medyada pazar yaratabildiklerini vurgulayarak her ay asgari ücret kadar ek gelir elde edebileceklerini söyledi. Gülay: “İnsanlar sosyal medyanın son derece yaygın kullanıldığı günümüzde pazar aramak zorunda kalmadan kendi elleriyle ürettikleri ürünleri müşteri ile buluşturabiliyor. Hatta öyle ki evde yaptığı ürünlerin üretim sürecini videoya çekerek özellikle YouTube aracılığı ile diğer insanlarla paylaşıp, yüksek izlenme sayılarına ulaşabilirse reklam gelirlerinden de pay alabiliyor. Diğer taraftan Instagram ya da diğer sosyal medya mecralarında sanal dükkanlar açabiliyor, bu şekilde sadece hobileri ile uğraşarak aylık bir asgari ücret kadar ek gelir elde edebiliyorlar” dedi. 

“DIY” Projelerinizle sosyal medyada nasıl yer alabilirsiniz?

  • Kabiliyetinize göre ilgi alanlarınızı belirleyin.
  • Yapmak istediğiniz projeye uygun anahtar kelimelerini belirleyerek internette araştırma yapın.
  • İzlediğiniz ve okuduğunuz kaynaklardan size uygun olan alet ve malzemeleri belirleyin.
  • Evinizde gerekli ortamı hazırlayın, güvenliğiniz için olmazsa olmaz malzemeleri (gözlük, eldiven vs.) ihmal etmeyin.
  • Projenizi sosyal medya üzerinden başka insanlarla paylaşmak niyetinde iseniz, tüm üretim sürecini adım adım fotoğraflayın ve videoya çekin.
  • Paylaşımlarınızın daha fazla kullanıcıya ulaşması için izlenebilir ve anlaşılır olması gerekir. Bu nedenle bu süreci kaydederken kullanacağınız yöntem (fotoğraf, video vb.) konusunda da kendinizi geliştirmeyi ihmal etmeyin.
  • Çektiğiniz video ve fotoğrafları sosyal medya kanallarında doğru belirlenmiş etiket ve anahtar kelimelerle paylaştıktan sonra devamlılığı sağlamak ve takipçilerinizin ilgisini canlı tutmak için belirli aralıklarla yeni paylaşımlarla kanalınızı zenginleştirin.

İnternette “DIY” paylaşım rakamları

Instagram…………… 26 milyon etiket

YouTube…………….. 56 milyon video

Google……………….. 2 milyar arama sonucu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 DIY, which stands for “Do It Yourself”, has been gaining popularity across the world as well as in Turkey. Basically described as “handmade hobby products”, DIY has attracted immense attention recently for being a remarkable income channel.

People who produce “do-it-yourself” products in their spare times at home can get actual income by way of marketing their products on social media. One-hundred-million Google search results present over two billion posts on such popular social media channels like Instagram and YouTube with the hashtag of “DIY”. The number of users following these posts is spelled in the billions as well.

Anyone can do it

Initially starting in the 1950s with people producing at their own homes and garages in Northern America and England where labor costs are high, the DIY trend subsequently became popular among those interested in handcraft, and extended to a wider community including inventors, designers, engineers, housewives and people with hobbies. The do-it-yourself products are not just limited to pillows out of old clothes, furniture out of waste wood, vases out of glass jars, puppets out of old socks, and robots out of broken radios or televisions. It is even possible to come across cars and even planes made out of junk.

New opportunities for entrepreneurs

Göker Gülay, academic member of the Department of Public Relations and Advertising within Yaşar University’s Faculty of Communication, expressed that people value the products they make with their own hands more, and therefore price these products higher. Stressing that people can create a market on social media platforms such as YouTube and Instagram for their products they produce at home, Gülay also stated that it is quite possible to get an income worth the amount of minimum wage every month.

How can you be active on social media with your DIY projects?

  • Pick your field of interest based on your skills.
  • Determine the keywords for the projects you are interested in, and search these keywords online.
  • Determine the tools and materials suitable for your project after doing some research on some resources.
  • Arrange a setting equipped with the necessary materials for your safety (glasses, gloves, etc.).
  • If you have an intention to share your project with other people on social media, take pictures and shoot videos of the production process step by step.
  • Your posts should be understandable and worth watching so that you can have a wider population of followers. That’s why you also have to improve yourself in the method (photography, video shooting, etc.) you will be using to record this process.
  • Post the photos and videos on social media using the appropriate tags, hashtags and key words; and keep posting periodically to have a continuity and keep your followers’ attention.

DIY posts on internet in numbers

Instagram…………… 26 million tags

YouTube…………….. 56 million videos

Google……………….. 2 billion search results