Öfkeyle baş etmenin yolları

Uzmanlar son günlerde artan toplumsal şiddet olaylarına karşı öfke kontrolü için uyarıyor:

Öfkeni kontrol et, kimse şiddete maruz kalmasın!

Yaşar Üniversitesi Psikoloji Bölümü Başkanı Yard. Doç Dr. Berrin Eylen Özyurt, toplumda yaşanan şiddet olaylarının ve cinayetlerin önüne anlık öfke kontrolleriyle geçilebileceğini belirtiyor.

Sağlıklı ve normal bir duygu olan öfke,  kontrolden çıktığında hayatınızı alt üst edebilecek boyuta gelebiliyor. İkili ilişkiler, aile yaşantısı, iş hayatı ve okul hayatında geri dönüşü olmayacak sonuçlar doğuran öfke kontrolsüzlüğü ile baş etmek sanıldığı kadar zor değil.

Yaşar Üniversitesi Psikoloji Bölümü  Başkanı Yard. Doç Dr Berrin Eylen Özyurt,

‘’Öfke aynı zamanda kontrol edilemeyen yıkıcı bir biçimde davranışlara yansıyarak saldırgan ve son derece tahrip edici tepkilere dönüşme potansiyeline sahip bir duygudur’’ dedi.

Özyurt, öfkenin nedenlerinin ve biçiminin anlaşılması ve kesinlikle saldırgan biçimlerde ifadesinin kontrol edilmesi gerekli olduğunu vurgulayarak, öfkeyi yenmenin yöntemlerini anlattı.

İşte öfkeyi kontrol yöntemleri

Çiçek koklar gibi nefes alın

Burundan yavaşça (6’ya kadar sayarak) bir çiçek kokluyormuş gibi nefes almak, 2 saniye kadar tutmak ve ağızdan çok yavaş (12’ye kadar sayarak) bir mum üflüyormuş gibi nefesini vermek öfkeyi azaltıyor ve sakinleşmeyi sağlıyor. Ayrıca , vücudun rahat bir pozisyonda ve gevşek olması önemlidir. Karını dolduracak şekilde derin nefesler alınması önemlidir; göğsün üst kısmıyla nefes almak rahatlatıcı olmaz. Nefes alınıp verildiğinde göğüs değil, karın şişmelidir.

Huzurlu bir yeri hayal edin

Bir başka öfke kontrol yöntemi bedensel gerginliği azaltmaya yardımcı olacak teknikler kullanmaktır.  Bireyi gevşetecek ve kendisini rahatlamış, huzurlu hissedeceği bir yer ya da ortam hayal etmek  ve gözünün önüne getirmeye çalışmak sakinleşmek açısından önemli ve yardımcıdır. Geçmişte kişinin kendisini çok sakin hissettiği bir yeri hatırlaması da etkili olabilir.

Derinlemesine gevşeme egzersizi

Kas gevşeme egzersizleri de rahatlamaya yardımcı olacaktır. Derinlemesine gevşeme de denilen bu teknikte süre 10-20 dakika kadardır. Kan vücudumuzun en uç noktasına kadar gider ve vücudun dinlenmesini sağlar. Pratik yapılarak kolayca uygulanabilir.

Hemen gerçekçi düşünün

“Öfkeli insanlar düşüncelerini küfrederek, bağırıp çağırarak ifade etme eğilimindedir” diyen Yard. Doç Dr. Berrin Eylen Özyurt, ’’Kızgın olduğumuz zaman genellikle, olayları istemeden abartılı ve çarpıtılmış olarak algılarız. Bu tür düşünce biçimlerini fark etmek ve yerine daha gerçekçi olanları yerleştirmek önemlidir. Düşünme biçimini değiştirmek, problem çözme becerisini geliştirilmek ve zaman yönetimini öğrenmek oldukça önemlidir. Öfke kontrolünü sağlayan kişi şiddetten ve geri dönüşü olmayan hayati zararlardan uzak kalmış olur’’ dedi.